Παρά τα πολλαπλά οφέλη της στον άνθρωπο, η εργασία θεωρείται πολλές φορές για τους γονείς ως ένα εμπόδιο που περιορίζει την επαφή με τα παιδιά τους. Οι εργαζόμενοι γονείς πολύ συχνά ανησυχούν ότι η δουλειά τους μπορεί να μην τους επιτρέπει να συμβαδίσουν με την ανάπτυξη των παιδιών. Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να φέρει σε μία πραγματική διάσταση αυτές τις σκέψεις και να αναλύσει τα υπέρ και τα κατά της εργασίας των γονέων, ειδικά όταν αυτή αφορά και τους δύο γονείς.
Πλεονεκτήματα της εργασίας των γονέων
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του να δουλεύουν οι γονείς, για το οποίο συχνά γίνεται λόγος σε οικογενειακές συνεδρίες ή στη συμβουλευτική γονέων, είναι τα πρότυπα ρόλων. Οι γονείς που εργάζονται δίνουν στα παιδιά τους ένα πρότυπο ανθρώπου που προσπαθεί σκληρά, που καταβάλει προσπάθεια για να πετύχει στόχους, που είναι πολυδιάστατο ον. Ταυτόχρονα, μέσα από την προσπάθεια και τη δουλειά τους οι γονείς παρέχουν στα παιδιά τους πρότυπα εργασιακής εμπειρίας και εξέλιξης αλλά και ανάπτυξης δεξιοτήτων.
Σημαντική παράμετρος της δουλειάς είναι επίσης τα οικονομικά οφέλη. Το υψηλότερο εισόδημα επιτρέπει καλύτερες ευκαιρίες, οικονομική ασφάλεια, σχολικά είδη και βιβλία, επιλογές ξεκούρασης και διακοπών, ταξίδια κ.ο.κ. Ταυτόχρονα, μία σταθερή καριέρα επιτρέπει στους ενήλικες να ανησυχούν λιγότερο για τα επαγγελματικά τους θέματα και να επικεντρώνονται στην ανατροφή των παιδιών.
Επίσης, σε παιδιά μεγαλύτερων ηλικιών η εργασιακή εμπειρία των γονέων μπορεί να τους βοηθήσει να κάνουν έξυπνες ή στοχευμένες επιλογές καριέρας, να εξερευνήσουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους και να τους καθοδηγήσουν όταν βγουν στην αγορά εργασίας.
Στον αντίποδα όσων αναφέρθηκαν νωρίτερα, η εργασία των γονέων είναι πιθανό να τους κάνει να εκτιμήσουν τον προσωπικό χρόνο με τα παιδιά τους. Συχνά, η ποιότητα του χρόνου υπερτερεί της ποσότητας και δημιουργεί παιδιά ώριμα, αυτοεξυπηρετούμενα, δυναμικά και ανεξάρτητα.
Μειονεκτήματα της εργασίας των γονέων
Παρά τα πολλά πλεονεκτήματα, όπως αυτά αναλύονται παραπάνω, σίγουρα η εργασία των γονέων μπορεί να συνδέεται και με μειονεκτήματα. Για παράδειγμα, πράγματι οι γονείς που εργάζονται μπορεί να χάσουν αναπτυξιακά ορόσημα του παιδιού τους, να μην είναι παρόντες σε κάποιες «πρώτες φορές», λόγω των εργασιακών απαιτήσεων. Ειδικά κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής, όπου η γονεϊκή παρουσία είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του παιδιού, η απουσία των γονέων για λόγους εργασίας μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο σε αυτή.
Το γεγονός αυτό συνδυάζεται και με λιγότερες ποιοτικές ώρες των γονιών με τα παιδιά τους, καθώς και με μειωμένη ενέργεια και διάθεση την ώρα που είναι μαζί τους. Ταυτόχρονα, έχει παρατηρηθεί ότι μετά το πέρας των ωρών εργασίας τους, οι γονείς μπορεί να έχουν μειωμένη υπομονή να ασχοληθούν με τα παιδιά.
Τέλος, τα παιδιά των οποίων οι γονείς λείπουν αρκετά για λόγους εργασίας, χρειάζονται ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά τους, ώστε να αισθανθούν ότι αποτελούν προτεραιότητα και ότι είναι σημαντικά για τους γονείς.
Αυτό που γίνεται κατανοητό, σε κάθε περίπτωση, είναι ότι δεν υπάρχει μια βέβαιη, σίγουρη και σταθερή επιλογή, η οποία να οδηγεί στο βέλτιστο αποτέλεσμα. Κάθε μας απόφαση ενέχει ρίσκο. Στην ανατροφή των παιδιών λειτουργούμε με γνώμονα το καλύτερο συμφέρον τους και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις θετικές ή αρνητικές παραμέτρους μίας μας επιλογής.
Κλείνοντας, έχω την τάση να πιστεύω ότι στην εργασία των γονέων εμπεριέχονται περισσότερα πλεονεκτήματα από περιορισμούς. Σκέφτομαι ότι τα πρότυπα που δίνουν οι γονείς και ο ποιοτικός χρόνος με τα παιδιά τους υπερτερούν έναντι ενδεχόμενων κινδύνων. Άλλωστε ας μην παραλείψουμε να σκεφτούμε ότι στις περισσότερες οικογένειες η εργασία είναι απαραίτητη ανάγκη, οπότε στόχος είναι να την αξιοποιήσουμε με τρόπο τέτοιο, ώστε να έχει θετική επίδραση στην ανατροφή των παιδιών.